Mød Foliekniven
En anderledes skiltevirksomhed, som gør det nemt for dig at spare ressourcer ved selv at bestille, skilte, folie og andre selvklæbende produkter
En inspirerende historie om iværksætteri - og på hvordan kombination af kompetencer kan udnyttes og blive til et nyt produkt.
Jeg er taget til Refsvindinge for at møde Rune fra Foliekniven, så jeg kan lære dem at kende, og hører hvad de tilbyder deres kunder.
Rune er en aktiv netværker. Jeg er selv rendt ind i ham ved flere lejligheder, så det er en fornøjelse endelig at se virksomheden.
Efter interviewet byder Rune på en fin rundvisning i deres produktionslokaler, hvor jeg får hilst på Runes hustru Gina, og ikke mindst Klaus, Anita og Theis, som også i høj grad bidrager til den daglige drift.
Billederne er fra denne rundvisning.
”Vi er det online alternativ til en traditionel skiltevirksomhed”
Siger Rune helt tydeligt, da jeg spørger, hvad der er, de laver.
”Alting foregår på nettet her. Vi tager ikke ud, opmåler eller monterer. Vi er en produktionsvirksomhed. Derfor er vi anderledes end mange andre skiltevirksomheder.
Til gengæld er vi heller ikke så geografisk afgrænset. Vi opererer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Spanien lige om lidt.
Vi producerer her, og så sender vi det direkte ud til kunderne.”
Primært folie, klistermærker og skilte.
”Meget af det, vi sælger, er selvklæbende. F.eks. folie til en bil. Man kan pakke hele bilen ind i folie. Det er ikke noget, man gør selv – som regel – men nogen gør alligevel. Og så laver og sender vi folien til dem.
Især i Norge er det helt vildt populært at pakke sin bil ind i folie. Mange gange er det farvede ruller eller glimmerfolie.
Vi sælger også solfilm til vinduer”, sige Rune og understreger hurtigt: ”Dog ikke til biler, da det er svært at montere selv.
Solfilm til almindelige vinduer kan man godt selv montere. Filmen kan ikke give sig. Den er helt plan. Så den kan ikke formes eller strækkes.
Og så er der klistermærker. Fra de helt små bitte til hvad som helst. Til de kæmpestore klistermærker, der kan pakke vinduerne ind. Alt det som sidder fast på gulvet. Alt muligt.”
Rune peger rundt i lokalet, hvor der er masser af forskellige former og typer af klistermærker. Nogle er klistret på gulvet og andre på vægge, så man får en ide om, hvad de kan bruges til.
Fra hobbyplan til virksomhed
Rune fortsætter: ”Vi startede med at lave folietekster. Vi startede med at købe sådan en plotter. ”Dem må vi kunne sælge på nettet”. Der var ingen, der solgte folie på nettet på den måde på det tidspunkt.
Jeg kommer fra en anden baggrund. Jeg er programmør og skulle selv bruge noget til min bil dengang, og det var ikke bare sådan lige at få fat i på. Så var det så, at Gina - min kone - hun er jo skilteteknikker, hun sagde ”Så lad os da prøve det. Hvis du skaffer noget folie, så skal jeg nok skære det ud”. Og så var det, at vi kom på nettet med det. Og det gik jo egentlig meget godt.
Vi startede i august 2004, hvor vi købte en lille plotter. Det var en hobbymodel. Ikke noget voldsomt, og den var også slidt op i december. Så måtte vi købe en anden. Så købte vi den printer der står dér”, siger Rune og peger på maskinen til venstre for mig. ”Den er væsentlig større og kan både printe og skære. Den levede vi af i mange år, men nu er den også slidt op.
Vi er i dag 5 ansatte i alt og en ekstern, som hjælper med de sociale medier. Vi har forskellige roller, men kan sagtens lappe over.
Claus tager sig af kundeservice. Det gør han på alle sprog. Det kan han!
Så er der Gina og Anita, som styrer produktionen.
Og Theis der pakker.
Jeg står for markedsføring og programmering af hjemmesiden. Det er noget jeg selv har lavet fra bunden af. Vi har været flere ansatte end vi er nu. Har efterhånden outsourcet mange af vores administrative opgaver, som f.eks. bogføring osv.
Vores force er helt sikkert, at jeg selv kan håndtering al vores programmering.
Hvem er den typiske kunde?
Rune smiler: ”Fru Hansen der skal have lavet noget til postkassen. Bilnørder som skal have noget til bilerne. Alle der skal have noget til vinduer. Det er meget bredt.
Små virksomheder der skal have lavet noget til deres biler. Offentlige virksomheder, skoler, whiteboardtavler til politistationer og ministerier.
Alle de kunder vi har, de kommer selv. Det er fra den helt lille bitte og den største er vel Mærsk.”
Bestilling og kundens købsoplevelse
”Vores system er rimeligt strømlinet. Vi laver indimellem noget specielt. Og det kan vi også godt, så tager der bare lidt længere tid. Teknikken kan bruges til flere ting.
Anvendelsen er det vigtigste! Hvilken overflade skal det sidde på. Hvad udsættes det for? Skal det beskyttes?
Vi prøver så godt som muligt via hjemmesiden at rådgive kunderne i deres valg. Kunden kan vælge at oploade en fil eller selv tegne noget derinde.
Proceduren er den samme, uanset hvor det skal sendes hen. Vi plejer at sige 5-10 hverdage, men typisk tager det blot 1-2 dage, så er det sendt afsendt. De større ting kan tage lidt mere end et par dage.
Vi er også underleverandør til andre skiltevirksomheder. Reklamebureauer producerer vi også til.
Gør det selv og spar
Drømmekunden er den, som kan klare sig selv i webshoppen. Som ved hvad de vil have og bare kan bestille det online. Og som selv kan finde ud af at montere det. Og bliver glad for det! Selvfølgelig. Og kommer igen og igen.
Vores konkurrenter er dem, man finder på nettet. Det er ikke de lokale skiltevirksomheder. De leverer en anden service end vi gør. Det kan være tidskrævende for en almindelig skiltevirksomhed at snakke frem og tilbage med kunden, inden der træffes et valg. Der kan hurtigt bruges nogle timer på valg af skrifttyper, farver, opsætning.
Vores automatiseringsløsning giver kunden valgmuligheder, som de selv trykker på og bestiller, og så passer vores flow til, at de bare trykker på ”bestil”.
Når folk spørger om vi kommer ud og monterer, så siger vi altid nej. Men hvis de kigger ned i bunden af vores hjemmeside, så har vi nogle samarbejdspartnere, vi kan henvise til.
Hvordan ved du at det har været en god dag?
Rune tager sig en god tænkepause og fortsætter: ”Humøret afspejler fuldstændig, om det har været en god eller dårlig dag. Det må gerne være problemer, for det er der altid. Men hvis man kan løse dem, så får man en god fornemmelse i maven.
De skæve dage plejer jeg at rette op på ved at tage ud og cykle”
Har du brug for skiltning, klistermærker eller folie, så tag et kig på Folieknivens website på www.foliekniven.dk. Her kan du i ro og mag selv vælge dit eget helt unikke produkt og se vejledninger i montage.
Billeder og tekst er udarbejdet af Heidi Fobian fra vores medlemsvirksomhed Concepts4life