Traditionel anlægsgartnervirksomhed baseret på et fundament af tillid.
Mød Anlægsgartner virksomheden Birkely og hør om hvordan tæt kontakt med kunde og medarbejdere danner basis for virksomhedens drift.
Jeg møder driftsdirektør John Møller i skønne omgivelser, nemlig deres hovedkontor ved Aunslev lige udenfor Nyborg. Ud over vores samtale får jeg også en rundvisning i deres miljø.
John fortæller: ” Birkely er en gammel traditionel anlægsgartnervirksomhed, som har eksisteret i 32 år. Den er stiftet af Jesper Birkely. Han var med i ”Godt begyndt” programmerne på TV2 tilbage i 1990érne.
Vi er omkring 25 mand med base i Nyborg og så har vi også en afdeling i Odense.
På kontoret sidder vi 5 personer og har daglig kontakt med kunder, håndterer store licitationsopgaver og alt det praktiske.
Vores grå afdeling er den største afdeling. De står for det mere grove arbejde som f.eks. fliser, terrasse og støttemure osv.
Den grønne afdeling tager sig af botanikken dvs. nye grønne anlæg og plantning af hække og så al vedligeholdelse af græs og grønne områder.
Vi har vores eget værksted, som sørger for vedligehold af maskinel og redskaber
Så har vi vintertjenesten. Om vinteren tager stort set alle med ud og hjælper til både omkring huse og indkørsler, på veje, store pladser og parkeringspladser.
Modsat mange andre anlægsgartnervirksomheder, tager vi alle typer opgaver ind. Både fra private, fra virksomheder, grundejerforeninger og store licitationer.
90% af vores kunder er enten i Odense og på Østfyn.
Tæt kontakt – ingen binding!
”Det er vigtigt, at der er en stærk tillid mellem os og kunderne. Langt de fleste af vores gartnere er faglærte og er i stand til at kende forskel på en ukrudtsplante og en staude”, siger John og fortsætter eftertænksomt
”Mange vedligeholdelseskunder kommer igen år efter år, fordi de mærker en nærhed fra både kontor og gartner. Vi er altid træfbar og giver besked, hvis der er forsinkelser.
Det er den samme gartner, der kommer fast ud til kunden. Kunden bestemmer, hvor tit gartneren skal komme, hvad der skal laves, om gartneren skal komme automatisk f.eks. en gang om ugen eller bliver der ringet efter gartneren, når der er behov.
Gartnerne lytter og gør, hvad kunden vil have. Gartnerne er klar over, at de er med til selv at sørge for, at de har noget at lave til næste år.
Der er ingen binding på vores aftaler. Kunden kan altid komme ud af aftalen. De betaler kun for den tid, gartneren er derude. Det er enormt fleksibelt og et produkt, som rigtigt mange godt kan li.
Hvis der skal laves en større omlægning af en have, så har vi havearkitekter, som vi kan tage fat i. Det er primært ved ny anlæg at der laves en tegning.”
Er biodiversitet også noget I arbejder med?
”Vildt med vildt blandinger er nok det vi gør mest i. Det er der mest interesse for.
Vi har efterhånden lært at store blomsterenge, som vi ser på internettet og godt kan li, også har tidsler og mælkebøtter. De finder hurtigt vej til de vilde områder.
Derfor er vi blevet bedre til at forventningsafstemme med kunderne. Vi vil ikke sælge en drøm, som vi ikke kan opfylde, for når der bliver september, så står det pænt kedeligt frem til april.
Vigtigt at uddanne nye gartnere
Som mange andre anlægsvirksomheder har vi et stort behov for flere uddannede folk.
Vi tager vores samfundsansvar alvorligt, og branchen har brug for flere folk, så derfor har vi mange elever.
Vi har en filosofi, der hedder ”Hvad du ikke kan få udefra, må du få indefra”. Derfor har vi i dag 5 elever, som er mange i forhold til vores størrelse. ”
Hvad gør I specielt for at skabe et godt arbejdsmiljø
”Vi gør rigtig meget for at sørge for, at vores medarbejdere har det godt. Der skal være styr på det hele vejen rundt med arbejdstøj og naturligvis løn til tiden.
Vi gør meget i at skabe en uformel tone, så gartnerne ikke er bange for at komme ind på kontoret eller bange for at ringe. Der bliver pjattet og grint. Det er ret vigtigt.
Vi fortæller dem, at hvis de har brug for feriedag, så får de det. De bestemmer selv deres sommerferie.
Vi ved, at det smelter sammen - privat og erhverv – så de får altid fri, når de vil. Hvis det giver problemer for planlægninger, bliver det vores (administration) problem at finde ud af det.
Så der er enorm stor elasticitet. Det betyder meget, at de selv kan styre det. Det er en strategisk beslutning vi har taget for mange år siden.
Mødetider er også et fleksibelt punkt. Halvdelen af gartnerne har 4 dages arbejdsuge. Det kan de selv bestemme. De vælger også, om de vil møde kl. 8, 9 eller 5”, siger John afslutningsvis.
Han runder af med at invitere undertegnede på en gåtur på matriklen, hvor jeg får mulighed for at møde nogle af de venlige gartnere og medarbejdere, der er hos Birkely.
Billederne til denne artikel er fra turen rundt.
Hvis du har brug for at få løst en anlægsopgave eller ønsker hjælp til vedligehold af have eller grønne områder, så er du velkommen til at tage en uforpligtende snak med John hos Birkely på tlf. 20 90 56 34.